Fóra

Barevný gamut (sRGB vs DCI-P3)

Dockland

na
Původní plakát
26. února 2021
Švédsko
  • 12. června 2021
Před pár lety jsem četl, že DCI-P3 nahradí sRGB v příštích letech.
Je sRGB takříkajíc „mrtvé“?
Kontroloval jsem svůj fotoaparát a je tak trochu nový, ale nemá žádnou možnost pro DCI-P3, jen Adobe (1998) a sRGB.

Ví někdo proč?

Mám přejít na celý sRGB (i když mám monitor a software pro úpravu fotografií nastaven na DCI-P3)

Záleží na tom?

mollyc

18. srpna 2016


  • 13. června 2021
O dci jsem nikdy neslyšel. Myslím, že @Apple fanboy je náš rezidentní expert na barvy.
reakce:Apple fanboy a Dockland

Clix Pix

macrumors polobohyně
9. října 2005
8 mil od Apple Store v Tysons (VA)
  • 13. června 2021
Ani jsem o tom nikdy neslyšel, tak jsem se podíval na Google, kde jsem se díky Wikipedii dozvěděl, že je to vlastně více zaměřené na filmový průmysl a kinematografii než na fotografování.

'DCI-P3 , nebo DCI/P3 , je běžné Barevný prostor RGB pro digitální filmovou projekci z amerického filmového průmyslu.“

Při dalším čtení jsem také zjistil:

'Zobrazení P3

Display P3 je barevný prostor vytvořený společností Apple Inc. Používá primární prvky DCI-P3, ale s bílým bodem D65, který je mnohem běžnější mezi barevnými prostory počítačových displejů (sRGB i AdobeRGB používají D65). Také na rozdíl od čisté gama křivky DCI-P3 1/2,6 používá Display P3 sRGB přenosová křivka (EOTF a tedy zobrazení), která by pro účely srovnání mohla být aproximována křivce gama 1/2,2.

Pro některé z nich se také používá displej P3 (označovaný jako P3D65). Netflix dodávky, včetně HDR a bez kontejneru BT.2020.“
reakce:Dockland

r.harris1

20. února 2012
Denver, Colorado, USA
  • 13. června 2021
Chápu barvy na úrovni opice, ale prostory jako sRGB, DCI/P3, Adobe RGB atd. mají své využití a mají specifické rozsahy gamutu, jak tomu rozumím. Zjistil jsem, že je to dobrý článek: https://photographylife.com/srgb-vs-adobe-rgb-vs-prophoto-rgb - a na konci se autor zmiňuje o chlápkovi jménem Andrew Rodney, který má také dobré zdroje. AFB zde bude mít své rozsáhlé znalosti: Je to jeho každodenní práce!

Uvidíte odkazy na profesionální monitory podporující určité procento sady barevných prostorů. Zdá se, že DCI/P3 je více na straně videa a uvidíte, že monitory Apple to často zmiňují. Ve svém vybavení používají DCI/P3, takže MacBooky Pro za posledních zhruba 5 let jsou všechny zaměřeny na DCI/P3, stejně jako monitor XDR a dokonce i novější iPady. Společnosti jako Eizo se často zaměřují na Adobe RGB. Mnoho společností bude v té či oné míře podporovat obojí. Poslední úprava: 13. června 2021
reakce:Dockland

ashleykaryl

22. července 2011
Spojené království
  • 13. června 2021
sRGB zdaleka není mrtvý. Pokud pořizujete snímky Raw, můžete exportovat soubory ve zvoleném barevném prostoru pro zamýšlené použití.
reakce:Dockland

Dockland

na
Původní plakát
26. února 2021
Švédsko
  • 13. června 2021
Ashleykaryl řekl: sRGB není zdaleka mrtvý. Pokud pořizujete snímky Raw, můžete exportovat soubory ve zvoleném barevném prostoru pro zamýšlené použití.

Ano, ale když neznám „cílový“ barevný gamut? DCI-P3 používám pouze několik let a jsem spokojený, ale opravdu nevím, jestli to někdo může říct.

ashleykaryl

22. července 2011
Spojené království
  • 13. června 2021
To je místo, kde potřebujete znalosti správy barev. Pokud byste exportovali na web sRGB, bylo by to nejjistější, ale pokud byste chtěli vytisknout brožuru, tiskárna by pravděpodobně požádala o CMYK se zadaným profilem nebo Adobe RGB a provedla by převod sama. Musíte si být vědomi barevných gamutů a vždy pracovat z hardwarově kalibrovaného displeje.

Dockland

na
Původní plakát
26. února 2021
Švédsko
  • 13. června 2021
Ashleykaryl řekl: To je místo, kde potřebujete znalosti správy barev. Pokud byste exportovali na web sRGB, bylo by to nejjistější, ale pokud byste chtěli vytisknout brožuru, tiskárna by pravděpodobně požádala o CMYK se zadaným profilem nebo Adobe RGB a provedla by převod sama. Musíte si být vědomi barevných gamutů a vždy pracovat z hardwarově kalibrovaného displeje.

Není ale lepší širší barevný gamut? Téměř všechna zařízení (už několik let) mají standardně DCI-P3.
Moje obrázky, které zveřejňuji zde a na Instagramu nebo kdekoli jinde, jsou sRGB (ve fotoaparátu) převedeny na DCI-P3 a exportovány jako takové.
sRGB, není to většinou Windows, který používá tento barevný gamut?

r.harris1

20. února 2012
Denver, Colorado, USA
  • 13. června 2021
Dockland řekl: Ale není lepší širší barevný gamut? Téměř všechna zařízení (už několik let) mají standardně DCI-P3.
Moje obrázky, které zveřejňuji zde a na Instagramu nebo kdekoli jinde, jsou sRGB (ve fotoaparátu) převedeny na DCI-P3 a exportovány jako takové.
sRGB, není to většinou Windows, který používá tento barevný gamut?
Nejrozšířenějším barevným prostorem je stále sRGB, jak tomu rozumím. Mnoho spotřebitelských monitorů, prohlížečů, aplikací atd. Pokud exportujete v P3 a můj prohlížeč, aplikace nebo monitor je pouze sRGB, váš obrázek mi nebude připadat stejný, například pravděpodobně opravdu plochý. Možná se to časem změní, ale bude to chvíli trvat.

Vaše obrázky mi stejně pravděpodobně připadají jinak než vy, protože pravděpodobně máme jinak kalibrované monitory. Věda o barvách je nesmírně zajímavá, stojí za to do ní ponořit prsty u nohou. Poslední úprava: 13. června 2021

mollyc

18. srpna 2016
  • 13. června 2021
Historicky jsou webové prohlížeče velmi špatné ve správě barev, zejména pro lidi, kteří nemají rádi fotografii (nebo video). Vždy byste měli exportovat pro web jako sRGB, aby vaše barvy vypadaly tak, jak bylo zamýšleno. Samozřejmě, že většina lidí nekalibruje, ale alespoň pak je vaše fotografie mimo stejný stupeň jako ostatní fotografie. Pokud zveřejníte na webu jako Adobe RGB (což jsem viděl nesčetněkrát), většina prohlížečů to zobrazí s podivným zeleným nádechem.

můžete pracovat a upravovat v jakémkoli barevném prostoru, který preferujete, ale pro web vždy před odesláním převeďte do sRGB.
reakce:Dockland a r.harris1

Fravin

8. března 2017
Rio de Janeiro, Brazílie
  • 13. června 2021
Dockland řekl: Před pár lety jsem četl, že DCI-P3 nahradí v následujících letech sRGB.
Je sRGB takříkajíc „mrtvé“?
Kontroloval jsem svůj fotoaparát a je tak trochu nový, ale nemá žádnou možnost pro DCI-P3, jen Adobe (1998) a sRGB.

Ví někdo proč?

Mám přejít na celý sRGB (i když mám monitor a software pro úpravu fotografií nastaven na DCI-P3)

Záleží na tom?


Ano, na výběru barevného prostoru záleží, a to hodně!

Nejprve: Musíte pochopit, že v digitální produkci máte dva různé scénáře: Produktivní a ten spotřebitelský.

V produktivitě musíte využít širší barevný prostor dostupný ve všech vašich zařízeních. Je to proto, že při zachycení obrázku poskytnete svému editoru plný rozsah, aby mohl využít veškerý potenciál obrázku.

Pokud jde o barevné prostory, zvažte Adobe RGB, protože je zdaleka nejkomplexnější.

Jen pro upřesnění, P3 není barevný prostor, je to barevný profil. Barevný profil je barevný profil zařízení, který se vkládá do barevného prostoru. Pokud například vaše zařízení dokáže zachytit obrázky ARGB (zařízení používají barevné profily), upravíte je v barevném prostoru ARGB a zobrazíte je na displeji s podporou P3. Barevný prostor je základem celého systému.

Pokud jde o spotřebitelský scénář, musíte si uvědomit, jaké je nejpravděpodobnější použití obrázku. Pokud je váš spotřebitel například vysoce kvalitní video editor, dejte mu široký barevný profil. Ale pokud je vaším spotřebitelem někdo, koho neznáte, použijte malý a držte se bezpečné strany.

Moje osobní možnosti jsou:

Fotoaparát: Adobe RGB
Software vydání: Adobe RGB
Displej: Kalibrováno na ARGB
Výstup pro profesionály: Adobe RGB
Výstup pro ostatní: sRGB

Dockland

na
Původní plakát
26. února 2021
Švédsko
  • 13. června 2021
Mollyc řekl: Historicky jsou webové prohlížeče velmi špatné ve správě barev, zejména pro lidi, kteří nemají rádi fotografii (nebo video). Vždy byste měli exportovat pro web jako sRGB, aby vaše barvy vypadaly tak, jak bylo zamýšleno. Samozřejmě, že většina lidí nekalibruje, ale alespoň pak je vaše fotografie mimo stejný stupeň jako ostatní fotografie. Pokud zveřejníte na webu jako Adobe RGB (což jsem viděl nesčetněkrát), většina prohlížečů to zobrazí s podivným zeleným nádechem.

můžete pracovat a upravovat v jakémkoli barevném prostoru, který preferujete, ale pro web vždy před odesláním převeďte do sRGB.

Je webový obsah „instagram“? Prohlíží se (předpokládám většinou) na zařízeních P3. Pak to možná nahraju sem.
No, je to džungle reakce:mollyc

Dockland

na
Původní plakát
26. února 2021
Švédsko
  • 14. června 2021
r.harris1 řekl: Osobně jsem o tom nikdy žádnou statistiku neviděl. U zařízení Apple je to pravděpodobně pravda. Pokud je vaším cílovým publikem Instagram na zařízeních Apple, můžete mít větší segment, který může prohlížet vaše obrázky blíže tomu, jak zamýšlíte, a zda vaše obrázky skutečně mají barevný rozsah vhodný pro P3. Safari je barevně řízené a může se zobrazovat podle připojeného profilu i na správném zařízení. To neplatí pro všechny prohlížeče nebo všechny aplikace. Neplatí to pro všechny spotřebitelské monitory. Pokud chcete, aby vaše obrázky vypadaly konzistentně a dobře pro každého na webu, sRGB je tou správnou odpovědí, alespoň prozatím. Pomocí technik měkkého nátisku můžete obrázek vyladit tak, aby s profilem sRGB vypadal skvěle. A vypadá skvěle pro každého. Je zřejmé, že je to na vás.

Všechna nejnovější zařízení používají DCI-P3, nejen Apple. Alespoň v „prémiovém“ segmentu.

en.wikipedia.org

DCI-P3 - Wikipedie

en.wikipedia.org

mollyc

18. srpna 2016
  • 14. června 2021
Dockland řekl: Je webový obsah „instagram“? Prohlíží se (předpokládám většinou) na zařízeních P3. Pak to možná nahraju sem.
No, je to džungle reakce:Dockland a r.harris1

r.harris1

20. února 2012
Denver, Colorado, USA
  • 14. června 2021
Dockland řekl: Všechna nejnovější zařízení používají DCI-P3, nejen Apple. Alespoň v „prémiovém“ segmentu.

en.wikipedia.org

DCI-P3 - Wikipedie

en.wikipedia.org
Tak určitě. Souhlasím s tím, že nesouhlasím se správným barevným prostorem, který se má použít pro zveřejnění vašeho obrázku na webu. Pokud máte pocit, že zveřejnění vašich obrázků s připojeným profilem P3 vám dává výhodu, doslova vám nikdo nebrání.

Pokud zkoušíte Capture One, předpokládám, že máte procesní recept na připojení profilu P3, který jste vytvořili, že?